Przedstawiam propozycję konkursu wiedzy czytelniczej realizowanej w klasie III wraz z pytaniami. Jednym z podstawowych celów jest propagowanie czytelnictwa wśród dzieci. Konkurs jest okazją sprawdzenia posiadanej już wiedzy oraz poszerzeniem wiedzy związanej z edukacją czytelniczą.
Cele konkursu:
- propagowanie czytelnictwa wśród dzieci
- zwrócenie uwagi na lekturę szkolną jako źródło wiedzy i przeżyć
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
- ukazanie znaczenia książki w życiu każdego człowieka
- poszerzenie wiedzy związanej z edukacją czytelniczą
Etapy konkursu:
- Etap konkursu
W I etapie biorą udział wszyscy uczniowie klas III. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest wykonanie pracy plastycznej ilustrującej treść dowolnej lektury.
- Etap konkursu
W tej części konkursu uczniowie piszą test sprawdzający ich wiedzę o przeczytanych lekturach.
- Nagrody
Komisja konkursowa po dokładnym sprawdzeniu testów oraz podliczeniu wszystkich punktów dokona wyboru tych najlepszych. Najlepsi otrzymają dyplomy oraz drobne nagrody rzeczowe. I Etap Konkursu Czytelniczego "Czy znasz swoje lektury? Pytania konkursowe:
- Jak miał na imię pingwin bohater lektury pt. "Zaczarowana zagroda"?...............................................
- Gdzie toczy się akcja książki?
.........................................................................................
- O co Karolcia poprosiła niebieski koralik? Wymień przynajmniej trzy życzenia.
........................................................................... ...........................................................................
- Wymień trzy tytuły wierszy Jana Brzechwy:
.............................................................................
- Kto jest autorem lektury "Pilot i ja"?
..................................................................................... ............................................
- Komu chciał zrobić niespodziankę Janek, bohater lektury "Na jagody", i na czym ona polegała?
.......................................
- Z eliminatki wykreśl litery B, H, Z, W. Pozostałe, czytane rzędami, utworzą imiona bohaterów "Karolci". Napisz je według wzoru.
B K B A Z R O W
L W C I Z H A B
B P B I O Z W T
R F W I L Z O M
H E B Z N A W B
Z B A B G W A Z
S Z I B A W B D
B O W R H O T A
Postacie pierwszoplanowe: .................................................................................... Postacie drugoplanowe: ............................................................
- Dzieci opowiadają o wyglądzie swoich psów. Które z nich jest właścicielem psa Lampo?
Olek: Grzbiet i uszy psa połyskują czernią, ale cały pysk jest bardzo jasny, tak, że odbijają się od niego bardzo wyraźnie smutne oczy i czarne plamki brwi. Piękny jest również czarny, porośnięty długim włosem ogon, który opadając ciężko dotyka niemal ziemi. Marta: Jest to bardzo miłe, kudłate psisko, podobne trochę do szpica, a trochę do owczarka. Oczy ma wesołe i szelmowskie. Jedno ucho sterczy ostro do góry, drugie opada w dół. Nadaje to psu pocieszny, zawadiacki wygląd. Pies jest żywy jak iskra, ślepie mu świecą, a na grzbiecie ma jasną pręgę. Marek: Małe szczenię, ma nogi w ósemkę, uszy jak łapcie, a jest takie długie, aż dziw bierze, że mu jeszcze jedna para nóg nie wyrosła w środku dla podtrzymania brzuszka. Łaciaty jamnik spogląda dookoła niebieskimi jak paciorki oczkami.
- Napisz kilka cech psa Lampo.
................................
- Lampo często podróżował po Włoszech. Trafił do wielu miast. Spośród wymienionych miejscowości podkreśl te, w których był.
Nowy Jork, Warszawa, Rzym, Poznań, Mediolan, Paryż, Koszalin, Reggio, Palermo, Londyn, Neapol, Turyn, Genua
- Uzupełnij zdania.
Szewczyk .................................. wędrował ze wsi do wsi, łatając stare ..................... . Po drodze spełnił wiele dobrych ................................. . Pomógł mrówkom naprawić rozrzucone .................................. . Usunął zniszczenia w ........................................... . Nakarmił ...................................pływające po stawach. Dzięki pomocy.................................. wyzwolił pannę z niewoli złej ................................... . Odbyło się huczne wesele, a potem żyli długo i ......................................... .
- Jak miał na imię bohater książki "Pilot i ja" i dokąd chciał lecieć?
..............................................
- Kto jest autorką książki pt. "Dzieci z Bullerbyn"?
.....................................................................................
- Podaj imiona dzieci mieszkających w Bullerbyn
.............................................
- Kto jest narratorem (tzn. opowiada o wydarzeniach) wydarzeniach w książce pt. "Dzieci z Bullerbyn"?
.....................................................................................
- W jakim państwie leży Bullerbyn?
.....................................................................................
- Jak w języku polskim nazywa się Bullerbyn?
.....................................................................................
- Gdzie dzieci z Bullerbyn chodziły do szkoły?
.....................................................................................
- Dlaczego Puchatek nie mógł się wydostać z norki królika i spędził tam cały tydzień?
.....................................................................................
- W jakim drzewie mieszkał Prosiaczek?
.....................................................................................
- Gdzie mieszkała Sowa Przemądrzała?
.....................................................................................
- Gdzie Puchatek znalazł ogon Kłapouchego?
.....................................................................................
- Podaj nazwisko i imię autora książki "Puc, Bursztyn i goście"
.....................................................................................
- Imię właścicielki Mikada i Tiuzdejka
.....................................................................................
- Od nazwy którego dnia tygodnia pochodziło imię Tiuzdejek?
.....................................................................................
- Zabawa psów – nazwa od liczby osiem
.....................................................................................
- Kiedy i gdzie toczy się akcja książki pt. "Oto jest Kasia"? Podkreśl właściwe odpowiedzi:
- na wakacjach,
- w ciągu roku szkolnego
- w szkole
- w domu
- nad rzeką
- Wymień imiona trzech koleżanek Kasi
.....................................................................................
- Gdzie pracował tatuś Kasi?
.....................................................................................
- Wymień trzy cechy charakteru Kasi
..................................................................................... Alicja Dubrowska
|